
Team coaching
Team coaching
Csoportos coaching
Csoportos coaching (team coaching) és kommunikációs eszköztár fejlesztés a vereségmentes kommunikációs eszköztár és a Tranzakcióanalízis szemléletével.
A csoportmunka során a munkatársak gyakran tapasztalják, hogy
- a csoport megbeszélések formálissá válnak;
- sok mindenről szó van, csak a lényegről nincs;
- nem tudnak döntéseket hozni;
- egyes csoporttagok csak látszólag vannak jelen, elkötelezettségük alacsony;
- klikkek, érdekszövetségek alakulnak ki, amelyek rendszeresen konfliktusba kerülnek egymással.
- felderítse egy összeszokott vezetői team új erőtartalékait az együttműködés frissítésére egy konkrét feladat kapcsán;
- támogassa az új szervezeti feladatok, új projektek menedzselését, a konkrét személyes kihívások mentén;
- szervezeti változások, intézkedések bevezetését megelőzően az optimális megoldásokat közösen keresse a team, majd a konkrét változások, ellenőrzések kísérése is hatékonyan történjen;
- a teamen belüli felelősségi körök, hatáskörök világosak legyen a konkrét vezetői feladatok kontextusában
- segítse a kommunikációs problémák, kapcsolatkezelési problémák konkrét feldolgozását. Konfliktushelyzetek elemzésére és a megoldás keresésére szintén alkalmas eszköz;
- átsegítse az elakadásokon a munkacsoportokat;
- fenntartsa a kezdeti motivácót és elkötelezettséget;
- közelebb hozza azokat, akik ellenzik, vagy nem értenek egyet a kitűzött célokkal és módszerekkel.
- Eredményorientált: segíti a csapat céljainak tisztázását, és azok elérését;
- A csoportban már meglévő tapasztalatokra, készségekre, és tehetségre épít;
- Elősegíti a közös elkötelezettség és felelősségérzet kialakulását, tartóssá válását, ezáltal erősödik a csoport kohézió;
- A team tagjai bátrabban kezdeményeznek, ötletelnek;
- Növeli a kommunikáció hatékonyságát;
- Értékeli és épít a csoportban meglévő különbözőségekre;
- Támogatja az olyan elismerésekkel és kihívásokkal teli környezet kialakítását, ahol a tagok a legjobbat hozhatják ki magukból;
- A csoportdinamikát, mely a csapat hatékonyságának szempontjából kritikus lehet, olyan módon kezeli, hogy a csapat a lehető legnagyobb szintű teljesítményt érje el.
A coaching találkozásokon esetekkel dolgozunk. A vezetői, szakmai team tagjai konkrét, aktuális problémáikat, elakadásaikat, vezetői, vagy kommunikációs szituációikat hozzák be. Mindig az esethozó kolléga kap kitüntető figyelmet, kérdéseket, reflexiókat. Minősítés és kritizálás helyett a felismerésekre, valamint a konstruktív elmozdulásokra, a kiutakra és az új lehetőségekre összpontosítunk. A team coaching különös ajándéka az, hogy a team tagjai személyes reflexióikkal a megoldások, ötletek gazdag tárházát is létrehozzák a további közös munkához. Kialakul egy „közös” nyelv.
A „sors- és élményazonosság”, a hasonlóságok és különbözőségek őszinte megosztása a team-építés egyik leghatásosabb és legmélyebb eszköze lesz.
A csoporttal dolgozó coach a bevezetés és ráhangolódás után azt figyeli, hogy mi zajlik a munkaasztal körül. A csoportban fellelhető értékekből és a meglévő, jól működő folyamatokból indul ki. Ezután kerül sor a hiányosságok és rejtett folyamatok feltárására, majd új működési és kommunikációs módok kipróbálására és gyakorlására.
- Valódi teameknek, és olyan csoportoknak is, melynek tagjait csak az azonos pozíció, és ezáltal hasonló problémák kötnek össze.
- Kultúraváltási folyamatokat átélő szervezeteknek, ahol új értékek, viselkedések elterjesztésére van szükség.
- Vezetői csapatoknak, ahol az egyéni fejlődésen túl az együttműködés erősítése, egymás jobb megértése is cél.
I. Előkészítő fázis
Állapotfeltáró beszélgetések a team tagjaival négyszemközt, amelynek során feltérképezzük közösen a problémás helyzeteket, s annak személyes vonatkozásait, valamint az együttműködéseket. Ekkor történik a bizalom megalapozása, illetve létrejön a kölcsönös felelősségen alapuló elköteleződés a tanulás, a fejlődés iránt.
Összefoglaló összeállítása, a tájékozódó beszélgetés alapján, s a szükségletek és célok szem előtt tarásával.
II. Munkafázis
Kapcsolati szerződéskötés
A team-coaching találkozások megtartása
III. Összegző- és záró fázis
A folyamat közös értékelése, a napi feladatvégzésbe beépíthető személyes- és team-tanulások rendszerezése, a visszajelzés közös átbeszélése.
IV. Visszajelzés a megrendelő számára
A teammel közösen átbeszélt szempontok és tények rendszerbe foglalt visszajelzése a megrendelő számára.
A csoportos coaching nem csak önálló fejlesztési eseménysorozat lehet, hanem egy tréning „utánkövetését” is segítheti.Biztosítja, hogy a tréning során elsajátított módszerek ne merüljenek feledésbe. Ezáltal a csoportos coaching hozzájárul ahhoz, hogy a tréningen tanult működési módok rögzüljenek, a változás tartós és valódi legyen.
A coaching folyamat minimum annyi találkozásból áll, ahány tagja van a teamnek.
Egy találkozás 3 óra
A találkozások két-, három-, vagy négyhetente vannak, a team és a cég igényei szerint.